Site-içi Aramalar ve Apriori Algoritması Kullanılarak Web Sitesi Ziyaretçilerinin İhtiyaç Tespitine Yönelik Bir Örnek Olay İncelemesi
Özet
Bugün web siteleri, milyarlarca insan tarafından kullanılmaktadır. Bir kişinin/topluluğun/kurumun veya markanın; web sitesi aracılığı ile daha çok kişiye ulaşabilmesinde, takipçileri tarafından kabul görmesinde ve böylelikle hedeflediği başarıyı yakalayabilmesinde, site ziyaretçilerinin ihtiyaçlarının tespit edebilmesi son derece önemlidir. Tespit edilen bu ihtiyaçlar, bir web sitesinin tasarım ve içerik yönünden geliştirilmesinde kilit rol oynamaktadır. Bu çalışmanın amacı; site-içi aramalar ve apriori algoritması kullanılarak web sitesi ziyaretçilerinin ihtiyaç tespitine yönelik bir örnek olay incelemesi sunmaktır. Bu kapsamda, veri seti olarak Kırklareli Üniversitesi web sitesinden (www.klu.edu.tr) elde edilen bir aylık web günlük dosyası kullanılmıştır. Analiz süreci, Veri Madenciliği için Çapraz Endüstri Standard Süreç Modeli (CRISP-DM: CRoss-Industry Standard Process for Data Mining) çerçevesinde ele alınmıştır. Üniversite kayıtlarıyla ilgili işlemlerin yoğun olarak gerçekleştirildiği aya yönelik yapılan analizler sonucunda; ziyaretçiler tarafından gerçekleştirilen aramalarda çoğunlukla “Yatay Geçiş”, “Kayıt Yenileme”, “Ders Programı”, “Ders Kayıtları”, “Harç” ve “Kontenjanlar” kelime/kelime gruplarının bulunduğu gözlemlenmiştir. Apriori algoritması ile gerçekleştirilen analizler sonucunda, sırasıyla “Yatay Geçiş” (1177 kez), “Harç” (889 kez) ve “Ders Programı” (600 kez) aramalarının yapılan tüm aramaların başında geldiği tespit edilmiştir. Üniversite web sitesinin daha iyi hizmet vermesine olanak tanıyacak; “Ders Programı ve Yatay Geçiş aramalarını yapan ziyaretçilerin %60’ı Harç kelimesini de aramıştır” şeklinde çeşitli birliktelik kuralları çalışmada paylaşılmıştır.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/20.500.12627/70003https://dergipark.org.tr/tr/pub/gazibtd/issue/36840/397142
https://doi.org/10.17671/gazibtd.397142
Koleksiyonlar
- Makale [92796]