• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Avesis
  • Dokümanı Olmayanlar
  • Kitapta Bölüm
  • View Item
  •   Home
  • Avesis
  • Dokümanı Olmayanlar
  • Kitapta Bölüm
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Geçmisten Günümüze Uluslararası Dinî Musiki Sempozyumu Bildiriler Kitabı

Author
Demirci, Mustafa
Metadata
Show full item record
Abstract
Türk Din Mûsikîsi’nin iki temel başlıklarından birisi “Câmî Mûsikîsi” diğeri ise “Tekke Mûsikîsi”dir. Bu ikibaşlık birbirinden farklı formların yanı sıra ortak bazı formları da ihtiva etmektedir. Câmî mûsikîsinde,camide yapılan ibadetlerle alakalı sesli icralar merkeze alındığı için enstrüman kullanılmaz ve namazlailgili bölümler doğaçlama olup, bestelenmeksizin zâhidâne bir üslup içerisinde icrâ edilir. İlâhî neşve veritim duygusunun hâkim olduğu Tekke mûsikîsinde ise; bestelenmiş formlar çoğunlukla, Ney, Rebab,Keman, Kudüm, Mazhar, Bendir, Halile, Def ve benzeri enstrümanlar eşliğinde seslendirilmektedir.Gerek Câmî ve gerekse Tekke mûsikîsi formları din-mûsikî ilişkisi açısından her zaman tartışmalarakonu olmuştur. Câmî Mûsikîsi formları içerisinde önemli bir yere sahip olan “Kıraat” bunların başındagelmektedir. Bu durum Tekke Mûsikîsi formları için de geçerliliğini korumaktadır. Dînî içeriğe sahipmetinlerin besteli olarak enstrüman eşliğinde müzikal bir tavırla seslendirilmesi tartışmaların odaknoktasını oluşturmaktadır. Kur’ân-ı Kerîm âyetlerinin bestelenmesi ve enstrüman eşliğindeseslendirilmesi konusu İslâm geleneğinde, en başından beri onaylanmayan ve uygulama bakımındanda karşılığı olmayan bir durumdur. Bu bakımdan, tartışmaya konu olan dînî muhtevâya sahip metinleriiki ayrı açıdan ele almakta yarar vardır. Evvela, dîni metinlerin (Kurân Âyetleri) bestelenerekenstrümanlar eşliğinde sesli olarak icrâ edilmesi. İkinci olarak dînî metinlerden mülhem yazılmış olanedebî metinlerin enstrümanlar eşliğinde seslendirilmesi. İkinci kısımda yer alan edebî metinleri dekendi içerisinde ikiye ayırmak metodolojik bakımdan isabetli olacaktır. Bunlardan birincisi, İlâhîduyguları ve dînî terminolojiyi ihtivâ eden edebî metinlerin enstrümanlar eşliğinde sesli icrâsı. İkincisiise doğrudan dînî metinlerden (Kur’ân Âyetleri) yapılan iktibasların yer aldığı edebî metinlerinbestelenmiş olarak müzikal icrasıdır.Anahtar Kelimeler: Tekke mûsikisi, enstrüman, dini mûsıki, manzume.
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12627/175782
Collections
  • Kitapta Bölüm [13988]

Creative Commons Lisansı

İstanbul Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi (ilgili içerikte aksi belirtilmediği sürece) Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 


Hakkımızda
Açık Erişim PolitikasıVeri Giriş Rehberleriİletişim
sherpa/romeo
Dergi Adı/ISSN || Yayıncı

Exact phrase only All keywords Any

BaşlıkbaşlayaniçerenISSN

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsTypes

My Account

LoginRegister

Creative Commons Lisansı

İstanbul Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi (ilgili içerikte aksi belirtilmediği sürece) Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV