• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   Açık Erişim Ana Sayfası
  • Avesis
  • Dokümanı Olmayanlar
  • Kitap
  • Öğe Göster
  •   Açık Erişim Ana Sayfası
  • Avesis
  • Dokümanı Olmayanlar
  • Kitap
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musikî ve Devrân Savunması (Halvetîlik Örneği)

Yazar
Demirci, Mustafa
Üst veri
Tüm öğe kaydını göster
Özet
17. yüzyılın ilk yarısı Osmanlı devri tasavvuf ekolleri açısından canlı ve oldukça hareketli bir dönemdir. Bu dönemde çeşitli tasavvuf ekollerini temsil eden tarikatlar ortak bir ayin musikîsi oluşturmuşlardı. Bu musikînin tekke boyutundaki temsilciliğini dönemin mutasavvıf kişilikleri yapmaktaydı. Bu döneme canlılık katan önemli mutasavvıf şahsiyetler arasında, Aziz Mahmud Hüdâyî, İsmail Rumî, Abdülmecid Sivâsî, Şeyh Ramazan Mahfî, İsmâil-i Ankaravî, Karabâş-ı Velî gibi önemli isimler yer almaktadır. Aynı dönemde dikkat çeken önemli bir husus ise tasavvuf ehline karşı düşmanca tavır takınan bir vâizler gurubunun ortaya çıkmış olmasıdır. Döneme damgasını vuran “Kadızâdeliler” denilen bu gurubun ve diğer bazı fıkıhçıların aleyhte faaliyetleri, Halvetî, Kâdirî ve özellikle Mevlevî tekkelerini zor durumda bırakmıştır. Bütün bu hararetli tartışmaların odak noktasında kıyamî ve devrânî tarikat mensuplarının icra ettiği ayin musikîsi yer almaktadır. Bu kavganın temelini ise musikînin dinî açıdan meşruiyyeti tartışmaları oluşturmaktadır. Musikî aleyhinde olanların gündemde tuttuğu bu tartışmalar sözlü sataşmalarla başlamış yazılı metinlere dökülmüş ve nihayetinde fiilî müdahale noktasına kadar ilerlemiştir. O tarihlerde kaleme alınan yazılı metinler de dahil olmak üzere musikînin dinî hükmünü ortaya koymak amacıyla günümüze kadar yüzlerce eser yazılmıştır. Bu eserlerin tarafsız ve aşırılıktan uzak bir anlayışla incelenmesi, musikînin dinî hükmünün yeniden değerlendirilmesi, günümüz için ifade ettiği misyonun ortaya konulması, musikîden gerçek anlamda yararlanılabilmesi bakımından büyük önem arz etmektedir. Bu çalışmanın Halvetîlik örneği çerçevesinde; İslam tasavvuf düşüncesinin ekolleri olan tarikatların İslam Kültür ve Medeniyeti’nin oluşumuna katkılarını, İslam güzel sanatları ve edebiyatına kazandırdıklarını, en önemlisi İslam kaynaklı dinî musikî sanatının oluşumundaki vizyonunu ve misyonunu anlamaya vesile olması temennisiyle.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/20.500.12627/172451
Koleksiyonlar
  • Kitap [6910]

Creative Commons Lisansı

İstanbul Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi (ilgili içerikte aksi belirtilmediği sürece) Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
Atmire NV
 

 


Hakkımızda
Açık Erişim PolitikasıVeri Giriş Rehberleriİletişim
sherpa/romeo
Dergi Adı/ISSN || Yayıncı

Exact phrase only All keywords Any

BaşlıkbaşlayaniçerenISSN

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTürlere GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTürlere Göre

Hesabım

GirişKayıt

Creative Commons Lisansı

İstanbul Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi (ilgili içerikte aksi belirtilmediği sürece) Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
Atmire NV