Anlambilimsel Yaklaşımla Yabancılara Türkçe Deyimlerin Öğretimi
Özet
Bu çalışmanın amacı, yabancılara Türkçe deyimlerin öğretiminde anlambilim temelli bir öğrenme süreci oluşturarak bu öğrenim sürecinin öğrencilerin deyim öğrenme düzeylerine etkisini belirlemektir. Bu amaç doğrultusunda, Türkçenin söz varlığı içinde oldukça önemli bir yere sahip olan deyimler anlambilimsel özelliklerine göre çözümlenemeyen, orta düzeyde çözümlenebilen ve yüksek düzeyde çözümlenebilen deyimler olmak üzere sınıflandırılmış, deyimlerin öğretiminde bu sınıflandırmaya dayalı öğretim etkinlikleri oluşturulmuştur. Bu çalışma, deneysel desenlerden ön-test son-test kontrol gruplu modele uygun olarak yapılmıştır. Kontrol grubunda dersin işlenişi sırasında sadece metinde geçen deyimlerin anlamları söylenirken, deney grubunda anlambilimsel özelliklerine göre gruplara ayrılmış olan deyimler, görsel materyallerle desteklenerek ve etkin öğrenme tekniklerinden yararlanılarak sunulmuştur.
Bu çalışmadan elde edilen veriler değerlendirildiğinde, öğrencilerin hem ön-tesste hem de son-testte en çok doğru yanıtladıkları deyimlerin yüksek düzeyde çözümlenebilen deyimler olduğu, anlambilim temelli deyim öğretme etkinliklerinin öğrencilerin deyim bilgisi başarılarını arttırmada geleneksel öğretime göre daha etkili olduğu, deney grubunda uygulanan etkinliklerin ön-test ve son-test sonuçları arasında en çok çözümlenemeyen deyimlerde fark oluşturduğu görülmektedir.
Koleksiyonlar
- Bildiri [64839]