ÜSTÜN ZEKÂLI KIZLARIN BİLİME YÖNELİK TUTUMLARI VE BİLİM İNSANI İMAJLARI
Özet
Sputnik’in uzaya fırlatılması ile başlayan süreçte son 50 yılda, fen eğitimi, bilime
ve bilim insanlarına yönelik ilgi ve tutumlar, algılar çok büyük önem kazanmış ve
üzerinde çalışmalar yapılan konular haline gelmiştir. İlgi ve tutumlar küçük yaşlarda
gelişmeye başladığı için özellikle ilköğretim düzeyinde etkili fen eğitimi; bilime ve
bilim insanına yönelik algı ve tutumlar üzerine çalışmalar artış göstermiştir. İlköğretim
düzeyinde oluşmaya başlayan ilgi ve tutumların yaşam boyunca etkili olduğu
düşünüldüğünde, bilime ve bilim insanlarına yönelik ilginin ve algının öğrencinin
bilimsel yöntemi benimsemesine, düşünme ve yaşam tarzına ve hatta kariyer seçimine
olan etkisi yadsınamaz. Üstün zekâlı öğrenciler sahip oldukları potansiyelleri, fen
ve matematik alanlarına yönelik özel ilgileri de göz önüne alındığında bilimi bir
yaşam tarzı haline getirecek öncelikli bireyler olarak kabul edilmektedirler. Fakat
üstün kızların en az erkekler kadar fen ve matematik alanlarında başarılı olmalarına
rağmen bu alanlardaki kariyer temsiliyetlerinin erkeklere göre daha düşük olduğu
görülmektedir (Silverman, 1993; Summers, 2005). Bu araştırmanın amacı 7. ve 8. sınıf
üstün zekâlı kızların bilimsel tutumlarının ve bilim insanlarına yönelik imajlarının
incelenmesidir. Nicel (betimsel) ve Nitel (Bütüncül Tek Durum Deseni) araştırma
yöntemlerinin kullanıldığı araştırmaya 11 üstün zekâlı kız öğrenci katılmış ve verilerin
toplanması amacıyla Chambers (1983)’ın geliştirmiş olduğu Bir Bilim İnsanı
Çiz Testi (The Draw A-Scientist Test-DAST) ve Moore ve Foy’un (1997) geliştirmiş
olduğu Bilimsel Tutum Ölçeği (Scientific Attitude Inventory, SAI II) kullanılmıştır.
Üstün zekâlı kızların sahip olduğu bilimsel tutumlarının yüksek olması ile birlikte,
genel olarak daha önceki çalışmalara (Demirbaş, 2009; Kemaneci, 2012) paralel
olarak standart (laboratuvar önlüklü, gözlüklü, deney tüpleri, kimyasallarla çalışan,
yalnız ve iç mekanda çalışan vb.) bilim insanı imajına sahip olduğu ortaya çıkmıştır.
Diğer araştırmalardan farklı olarak üstün kız öğrencilerin özellikle gülümseyen kadın
bilim insanı çizdikleri ortaya çıkmıştır.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/20.500.12627/15429http://www.journals.istanbul.edu.tr/tr/index.php/hayef/article/view/21477/20264
Koleksiyonlar
- Makale [92796]