Theodor Adorno'nun Sanat Anlayışı ve Johann Sebastian Bach ile İlgili Görüşleri
Abstract
Bestecinin etrafını çevreleyen toplumdan etkilenmeden yaşaması mümkün değildir. Barok dönemin en büyük bestecilerinden Johann Sebastian Bach da kendinden önceki kuşaklardan etkilenmiş ve sonrakileri etkilemiştir. Theodor Adorno “başarılı müzik yenilikçi ve ilericidir” demiştir.2 Başarılı müzik yapabilmek için kişinin “yeni”yi tarihsel süreç içinde yeniden inşa etmelidir.
Bu makalede Theodor Adorno’nun sanat ve topluma bakış açısı incelenmiştir. Bir müzisyen olarak Adorno’nun sanat anlayışı “negatif diyalektik” anlayışı ile ilişkilendirilimiştir. Diyalektik kavramının tarihsel yapısı da bu makalede ayrıca incelenmiştir. Adorno’nun sanat algılayışı J. S. Bach’ın “Das Wohltemperierte Clavier” (İyi Düzenlenmiş Klavye) eserine atıfta bulunularak çalışılmıştır. Bu algılayışa göre maddesel içerik ya da madde, müzik sanatın bir formu olduğu için, gelişimsel bir içerikle müzik malzemesine dönüştürülür.
Nesne (sanat eseri) ve özne (besteci) birbirlerinden etkilenen terimlerdir. Sonuç olarak Bach müzikal maddenin ihtiyaçlarını gördüğü ve onları daha ileriye götürebildiği için modern bir besteci olarak kabul edilebilir.
Anahtar Kelimeler: “negatif diyalektik”, “madde”, “Johann Sebastian Bach”
URI
http://hdl.handle.net/20.500.12627/116929http://www.journals.istanbul.edu.tr/tr/index.php/konservatuar
Collections
- Makale [92796]