dc.contributor.author | Beşiroğlu, Prof. Dr. Şehvar | |
dc.contributor.author | YARMAN, OZAN UĞRAŞ | |
dc.date.accessioned | 2021-03-06T08:57:49Z | |
dc.date.available | 2021-03-06T08:57:49Z | |
dc.date.issued | 2008 | |
dc.identifier.citation | YARMAN O. U. , Beşiroğlu P. D. Ş. , "Türk Makam Müziği'nde Nazariyat-İcra Örtüşmezliğine Bir Çözüm", İTÜ Dergisi/B (ISSN:1303-7013), cilt.5, ss.23-34, 2008 | |
dc.identifier.other | vv_1032021 | |
dc.identifier.other | av_e37686f0-4d04-4bdd-b66c-daaf9d4713c9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12627/149692 | |
dc.identifier.uri | http://www.ozanyarman.com/files/itudergisi_makale.pdf | |
dc.description.abstract | “Arel-Ezgi-Uzdilek” Sistemi ile Türk makam müzigˆi (makamlara dayalı sanat müzigˆi ve halk müzi- gˆi) icrası arasında uzun süreden beri var oldugˆu algılanan uyus¸mazlık, ses kayıtlarının bilgisayar çözümlemeleri yoluyla, kesinles¸tirilmis¸ bulunmaktadır. Bulgular, Türk makam müzigˆi’ne özgü, an- cak hazırdaki kuramın yer vermedigˆi çok çes¸itte “orta ikili” aralıgˆın, tartıs¸maya yer bırakmayacak s¸ekilde seslendirildigˆini, göstermektedir. Sözkonusu “orta ikili” aralıklar, 2/3, 3/4 ve 4/5 tanini s¸eklinde açıklanabilmekte olup, Cumhuriyet’in kurulmasının ardından gerçekles¸tirilen “Musıki I·nkılabı”nın kilit isimlerince, “çeyrek-tonlar” olarak vasıflandırılmıs¸tır. Örtüs¸mezlik, icrada ve egˆitimde kullanılan yürürlükteki gayri müsavi 24 perdeli kuramın, makam müzigˆi mirasını Bizans ve Arap Uygarlıkları ile ilis¸kilendirdigˆi düs¸ünülen sözkonusu “çeyrek-tonları” kapsamayacak bi- çimde kurgulanmasından kaynaklanıyor görünmektedir. Bu çalıs¸mada, gayri müsavi 24 perdeli taksimatın çalınan aralıkları tümüyle kars¸ılayamayacagˆı ortaya konulmakta; ayrıca, Ebced, Kantemir, Osman Dede, Harutin, Hamparsum, Arap Dünyasında tanınan 24-perdeli diziler, Oransay’ın 29 sesli düzeni ve Karadeniz’in 106-ton es¸it taksimat içinden çıkardıgˆı 41-perdeli sis- tem gibi tarihsel ve çagˆdas¸ alternatiflerin de, icrada gözlemlenen birçok mikrotonu tatminkar dü- zeyde yansıtamadıgˆı, bulgulanmaktadır. Bu nedenlerden dolayı, birinci yazar 79-sesli yeni bir dü- zen gelis¸tirmis¸ olup, bu düzeni, münhasıran tasarlayıp yaptırdıgˆı bir kanuna uyarlamıs¸tır. 79-sesli düzen, bunu ifade etmekte seçilen mikrotonal bir notasyon ile birlikte, makamların her ahenkte ek- siksiz temsil edilmesine ve bütünüyle kavranmasına yönelik süregelen sorunların as¸ılabilmesinde, bir çözüm olarak savunulmaktadır. | |
dc.language.iso | tur | |
dc.subject | Sosyal Bilimler (SOC) | |
dc.subject | Sosyal Bilimler Genel | |
dc.subject | Sosyal ve Beşeri Bilimler | |
dc.title | Türk Makam Müziği'nde Nazariyat-İcra Örtüşmezliğine Bir Çözüm | |
dc.type | Makale | |
dc.relation.journal | İTÜ Dergisi/B (ISSN:1303-7013) | |
dc.contributor.department | İstanbul Teknik Üniversitesi , , | |
dc.identifier.volume | 5 | |
dc.identifier.issue | 2 | |
dc.identifier.startpage | 23 | |
dc.identifier.endpage | 34 | |
dc.contributor.firstauthorID | 436056 | |