dc.contributor.author | Arıcı, Oğuz | |
dc.date | 2020-01 | |
dc.date.accessioned | 2020-06-16T08:50:00Z | |
dc.date.available | 2020-06-16T08:50:00Z | |
dc.date.issued | 2008-04 | |
dc.identifier.citation | ARICI, O. (2008). Antik Yunan tragedyasının metafiziği, Cogito: Üç aylık düşünce dergisi, (Bahar, 2008). Sayı 54. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. | tr_TR |
dc.identifier.issn | 1300-2880 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12627/627 | |
dc.description.abstract | Kral Midas bir gün Dionysos’un bilge satirlerinden Silenos’u ormanda yakalar. Evrenin bilgisine sahip olduğunu düşündüğü Silenos’tan paha biçilmez bir bilgi alma peşinde olan Midas, ona insan için en iyi şeyin ne olduğunu sorar. Silenos bir kahkaha patlatır ve ardından şöyle cevap verir: “İnsan için en iyisi hiç doğmamış olmak. İkinci en iyi şey ise hemen ölmek”. Bunun üzerine Midas derin bir sessizliğe bürünür. Midas’ın derinlere dalışından yararlanan Silenos onun elinden kurtularak kaçar.
Hikâyedeki Midas, basit bir biçimde insanı temsil etmektedir; Midas’ın suskunluğu insanın ölüm karşısındaki çaresizliğini ifade eder. Hikâye büyük bir paradoksu işaret etmesi bakımdan ve hatta doğrudan doğruya insanın varoluş problemine gönderme yaptığı için, trajiktir. Midas, “trajik bilgi” ile karşı karşıya kalır ve bu açıdan bize Oidipus’u hatırlatır. Kendisiyle dışsal bir bağlantısı olduğunu düşündüğü bir bilginin sahibi olmayı, dolayısıyla daha fazla varolmayı düşünürken, aradığı cevabın bizatihi kendisinde olduğunu, içkin bir problem halinde orada, kendisinde durduğunu görür. Cevap, bir cevap olmasına cevaptır; ancak yine de hiçbir şey söylemez, ne bir bilgi verir ne de bir kapı açar. Yalnızca derin bir yarık, dipsiz bir uçurum oluşur Midas’ın önünde[1]. Sifenks’in kendi ölümüne yol açan sorusunun[2] tersten bir görünümüdür, Silenos’un cevabı. Bu kez “cevap”a maruz kalan Midas’tır. Midas, Sifenks gibi ölmez ama cevap ölümcüldür. Soru soran kendisiyken aldığı cevabın şiddeti onu protagonist (cevap veren) olmaya zorlar. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Yapı Kredi Yayınları | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Tiyatro | tr_TR |
dc.subject | Tiyatro | tr_TR |
dc.subject | tragedya | tr_TR |
dc.title | Antik Yunan Tragedyasının Metafiziği | tr_TR |
dc.type | article | tr_TR |
dc.relation.journal | Cogito | tr_TR |
dc.contributor.department | İstanbul Edebiyat Fakültesi, Tiyatro Eleştirmenliği ve Dramaturji Bölümü, Dramaturji ve Dramatik Yazarlık Sanatı Ana Bilim Dalı | tr_TR |
dc.contributor.authorID | https://orcid.org/0000-0001-9595-6977 | tr_TR |
dc.identifier.issue | 54 | tr_TR |
dc.identifier.startpage | 68 | tr_TR |
dc.identifier.endpage | 77 | tr_TR |