3-5 Yaş Çocuklarında Zihin Kuramı ve Yönetici İşlev Becerilerinin Olumsuz ve Prososyal Yalan Söyleme Davranışları Üzerindeki Etkisi
Tarih
2020Yazar
Eskicioğlu, Gaye
Aydın, Muhammed Şükrü
Karabacak, Ayşe
Karakaş, Esma
Dayhan, Tuba
Üst veri
Tüm öğe kaydını gösterÖzet
Bu araştırmanın amacı, çocukların zihin kuramı ve yönetici işlev becerilerinin olumsuz ve
prososyal yalan söyleme davranışları üzerinde etkisi olup olmadığını incelemektir.
Araştırmaya yaşları 36-72 ay arasında değişen 62 kız, 58 erkek olmak üzere toplam 120
çocuk dâhil edilmiştir. Çocukların olumsuz yalan söyleme davranışları cazibeye karşı
koyma, prososyal yalan söyleme davranışları ise istenmeyen hediye görevi ile
değerlendirilmiştir. Zihin kuramı becerileri görünüş-gerçeklik, beklenmedik içerik ve
beklenmedik yer değişikliği görevleriyle ölçülmüş, yönetici işlev becerilerinin ölçümünde
Baş-Ayak-Diz-Omuz görevi kullanılmıştır. Analizler, prososyal yalan söyleme
davranışının zihin kuramı ve yönetici işlev becerileri ile anlamlı ilişkisi olmadığını,
olumsuz yalan söyleme davranışının ise her iki beceriyle anlamlı ilişkisi olduğunu
göstermiştir. Zihin kuramı ve yönetici işlev becerilerinin olumsuz yalan söyleme
davranışını ne düzeyde açıkladığını görmek için yapılan multinominal lojistik regresyon
analizi sonucunda ise her iki değişkenin de yalan söyleme davranışlarına anlamlı etkisi
olmadığı bulunmuştur. Sonuçlar, bilişsel faktörlerin olumsuz yalan söyleme davranışıyla
bağlantısı, olası sosyal kültürel faktörlerin de yalan söyleme davranışlarıyla bağlantısı
üzerinden tartışılmıştır.
Koleksiyonlar
- Makale [92796]