Türkiye’de Hedefe Yönelik Arapça Dil Eğitimi
Özet
Son yıllarda yabancı dile artan ilgi ile birlikte doğru dil öğretim yöntemleri uygulanarak hedef kitlenin
istenen seviyede yabancı dil öğrenmesi önem arzetmektedir. Yabancı diller arasında Arapça’nın da
farklı alanlarda aranılan dillerden olması, bu dilin öğretim metotları üzerinde ciddi çalışmaların
yapılmasına başlandığı, yerli ve yabancı dil merkezlerinin metotlarının incelenip uygulandığı
görülmektedir. İlahiyat Fakülteleri ile İslami İlimler Fakültelerinde yoğun Arapça dersi verilmekte ve
güncel eğitim metodunda Nahiv, Sarf, Kırae, Muhadese, İstima ve İnşa gibi temel becerilere yer almakla
birlikte, sonrasında bu eğitim sürdürülmemektedir. Sürdürülmemesi nedeniyle hedefe yönelik amaçları
gerçekleştirmede ne seviyede başarılı olduğu öğreticiler bazında tartışılmakla beraber öğrenci odaklı bir
araştırma yapılmadığı dikkat çekmektedir. Bu bağlamda gerekli olan dil becerisinin ağırlıklı olarak
hangisi olduğu önem arzettiğinden, yedisi daha ağırlıklı olmak üzere yirmi farklı üniversiteden 313
öğrenciye altı soruyla görüşleri sorularak araştırılmıştır. “Lisans eğitimi boyunca hazırlık sınıfında
aldığınız hangi Arapça dersinin daha çok faydasını gördünüz?” şeklindeki soruda Kırae (%31) ve Nahiv
(28) dersinin ardından %22’lik oranla Muhadese dersi cevabı gelmiştir. Bir sonraki soruda hazırlıkta tek
ders seçmeleri gerekseydi hangi dersi seçecekleri sorulduğunda Muhadese dersinin %35’lik oranla
Nahiv (%29) ve Kırae (%21) derslerini geride bıraktığı görülmüştür. Birden fazla seçenekleri olması
durumunda hangi Arapça derslerini görmek istedikleri sorulduğunda ise Nahiv (%23), Kırae (%21),
Muhadese (%20) ve Sarf (%18) derslerinin yakın oranlarla okunmak istendiği ortaya çıkmıştır. Diğer
sorulardaki sonuçları daha da belirginleştirmek adına öğrencilerden sonraki soruda tek tek derslere bir
önem düzeyi belirlemeleri istenmiştir. Derslere verilen en yüksek değer olan “çok önemli” ve “önemli”
seviyeleri şu şekilde dağılmıştır: Nahiv 180 (çok önemli), 78 (önemli); Muhadese 156 (çok önemli), 97
(önemli); Kırae 155 (çok önemli), 113 (önemli); İstima 79 (çok önemli), 99 (önemli); İnşa 65 (çok
önemli), 128 (önemli). Bu soruda İstima ve İnşa derslerinin, herhangi bir yargı belirtmemek adına
konulan “kararsızım” oyunu diğer derslere oranla daha fazla aldıkları gözlemlenmiştir. Ankete katılan
öğrencilerin ileride yapmak istedikleri mesleğin, dil becerisi tercihlerine ne oranda etki ettiğinin ortaya
konulması adına yöneltilen soruda öğrencilerin büyük oradan öğretmen, akademisyen ya da çeşitli
mevkilerde din görevlisi olmak istedikleri cevabı ile karşılaşılmış; az da olsa tercümanlık ve ticaret gibi
alan dışı meslek ile çalışmayacağım şeklinde cevapların geldiği görülmüştür. Meslek hayatlarında hangi
2020 Uluslararası FSMVÜ Arap Dili ve Edebiyatı Araştırmaları Kongresi
130
dil becerisinin kendilerine daha fazla katkı sağlayacağını düşündükleri sorusuna verilen cevapla da
%31’lik oranla Muhadese dersi ve %30’luk oranla Nahiv ders ilk sıralarda yer alırken Kırae dersi %25,
Sarf dersi %11’lik bir orana ulaşmış, İstima ve İnşa dersleri ise 313 kişilik hedef kitlenin yalnızca 11’i
için meslek hayatında faydalı bir ders olarak görülmüştür. Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgular
öğrenci ihtiyaçlarının üç ana dil becerisinde toplandığını göstermiştir: Nahiv, Muhadese, Kırae. Ne var
ki bu becerilerin geliştirilmesi noktasında, nispeten okuma dışında, hazırlık sınıfı sonrasında bir
devamlılığın olmadığı görülmüştür. Bu anlamda ihtiyaç duyulan ve fayda sağlayan derslerin, örneğin
klasik metin diline yönelik; fıkıh, tefsir, kelam, dil felsefesi metinlerinin diline yönelik; Arapça yazı
noktasında oluşabilecek bir ihtiyacın karşılanması için Arapça akademik yazıma yönelik hızlandırılmış
bir eğitimin kurslar halinde ya da seçmeli ders olarak lisans boyunca verilmesi; bu tarz bir uygulamanın
sonuçlarının gözlemlenmesi ve sonuç odaklı bu tarz bir eğitimin imkan ve kazanımlarının ortaya
konulması önerilmektedir.Anahtar Kelimeler: Yabancı dil, Arapça, öğretim yöntemi, dil becerisi.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/20.500.12627/43509http://www.fsm.edu.tr/resim/Dosya/abstract_turkce2021-03-02-11-28-08pm.pdf
Koleksiyonlar
- Bildiri [64839]