1961-1965 ARASINDA TÜRKİYE SOLUNDA EĞİTİM TARTIŞMALARI
Özet
1961 Anayasası’nın yürürlüğe girmesini takip eden süreçte sol/sosyalist fikirler görünürlükkazanmıştır. 1960’ların ilk yarısında örgütlenme faaliyetlerine yoğunlaşan sol çevreler Anayasanınkazanımlarının korunması, planlı kalkınma hedefinin gerçekleştirilmesi ve toplumsal eşitsizliklerin merkezipolitikalarla giderilmesi konusunda benzerfikirlere sahip olmuştur. Eğitimsisteminin yeniden yapılandırılmasıbu hedeflere ulaşabilmenin ön şartlarından biri olarak düşünülmüştür.Bu çalışmada 1961-1965 arasındaki dönemde sol/sosyalist siyasetin eğitim başlığını hangi ekonomi-politik bağlamda ve hangitemel başlıklar altındaele aldığı incelenecektir. Sözü edilen amacauygun olarakYönDergisi’ne,TİP çevresinin çıkardığıSosyalAdaletDergisi’ne TİP’in ve CHP’nin parti programı, bildiri ve seçimbeyannamelerine,gazetearşivlerinebaşvurulacaktır.Türkiyesolununeğitimeyüklediğimisyon,planlıkalkınma, anti-emperyalizm ve sosyal adalet gibi dönemin sık başvurulan kavramları etrafında tartışılacaktır.Eğitim sistemindeki ABD etkisine ve anti-komünizm uygulamalarına karşı tepkilere,Köy Enstitülerininyeniden açılması taleplerine, halkçı eğitim tartışmalarına yer verilecek, bu dönemde yükseköğretime dairsorunların sol/sosyalist dergilerde ve partilerde nasıl ele alındığı incelenecektir
Koleksiyonlar
- Makale [92796]