• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   Açık Erişim Ana Sayfası
  • Avesis
  • Dokümanı Olmayanlar
  • Makale
  • Öğe Göster
  •   Açık Erişim Ana Sayfası
  • Avesis
  • Dokümanı Olmayanlar
  • Makale
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Simone de Beauvoir’ın Olgunluk Çağı Adlı Yapıtında « Savaş » Algısı: Söyleyenler Göstergebilimi Işığında Bir Okuma /La perception de la « guerre » dans La Force de l’âge de Simone de Beauvoir : une lecture sous la lumière de la sémiotique des instances

Tarih
2021
Yazar
Gürses Şanbay, Selin
Üst veri
Tüm öğe kaydını göster
Özet
Simone de Beauvoir’ın Olgunluk Çağı adlı yapıtı özyaşamöyküsel üçlemesinin ikincisi olarak yayımlanmıştır. Yazarının yirmi ile kırk yaşları arasındaki dönemin ele alındığı yapıt aynı zamanda İkinci Dünya Savaşı’nın da yaşandığı yıllara denk gelmektedir. Bu dönemi anlatırken, yazar özyaşamöyküsünün geçmişe dönük söyleminden çıkar ve anlatısına savaş sırasında tuttuğu günlükleri hiç değiştirmeden ekler. Günü gününe yazılmış günlükler okuru geçmişin zamansal uzaklığından çıkararak savaşın tüm korkunçluğunu şimdiki zamanda gözler önüne sermektedir. Bu çalışma söz konusu yapıtta ve günlüklerde anlatılan savaşın anlatıcı/sözcelem öznesi olarak ortaya çıkan “özne” tarafından nasıl algılandığı üzerine göstergebilimsel bir inceleme olarak sunulmaktadır. İnceleme felsefede algı fenomenolojisi üzerine çalışan Maurice Merleau-Ponty adlı fenomenolog ve onu takiben bu felsefi düşünceyi dilbilim ve göstergebilimle bir kuram haline getirmiş Jean-Claude Coquet adlı göstergebilimcinin önerdiği yöntemler doğrultusunda gerçekleşecektir. Öznenin savaş gibi ezici bir güç karşısında algısının nasıl değiştiği, algısıyla birlikte varlık alanındaki değişimlerin de ona koşut olarak gerçekleştiği görülmektedir. Savaş henüz uzaktayken endişe tarafından yönetilen özne bilişsel ve duygusal bir karmaşanın içine girerek güçsüzlüğü iliklerine kadar hissedecektir. Artık özerk bir varlık alanına sahip olamayan özne bu alanlardaki güçlerini yavaş yavaş kaybederek “eşik özne”ye dönüşür. Savaşla karşı karşıya gelince içkin ve aşkın güçlerin etkisiyle bilişsel ve duygusal bir anestezi olarak tanımladığı bir halde bulur kendini. Dolayısıyla algının ilk aşaması olan phusis’te kalarak logos’a geçemez ve bir “yükümsüz özne” olarak içinde kaybolduğu dünyayı anlamlandıramaz. Savaş özneye yaklaştıkça duygu durumları ve düşünceleri değişen öznenin sözü edilen tüm pozisyonları algı fenomenolojisi ve söyleyenler kuramı ışığında ortaya çıkarılmaya çalışılacaktır.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/20.500.12627/170052
https://doi.org/10.7827/turkishstudies.52407
https://turkishstudies.net/language?mod=tammetin&makaleadi=&makaleurl=8da1999f-d578-47fd-be72-a21e0863cabc.pdf&key=52407
Koleksiyonlar
  • Makale [92796]

Creative Commons Lisansı

İstanbul Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi (ilgili içerikte aksi belirtilmediği sürece) Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
Atmire NV
 

 


Hakkımızda
Açık Erişim PolitikasıVeri Giriş Rehberleriİletişim
sherpa/romeo
Dergi Adı/ISSN || Yayıncı

Exact phrase only All keywords Any

BaşlıkbaşlayaniçerenISSN

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTürlere GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTürlere Göre

Hesabım

GirişKayıt

Creative Commons Lisansı

İstanbul Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi (ilgili içerikte aksi belirtilmediği sürece) Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
Atmire NV