• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   Açık Erişim Ana Sayfası
  • Avesis
  • Dokümanı Olmayanlar
  • Kitapta Bölüm
  • Öğe Göster
  •   Açık Erişim Ana Sayfası
  • Avesis
  • Dokümanı Olmayanlar
  • Kitapta Bölüm
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tiyatroyla Düşünmek

Yazar
Arıcı, Oğuz
Üst veri
Tüm öğe kaydını göster
Özet
Aristoteles Poietika’nın VI. Bölümünde, bir tragedyanın mythos (eylem örgüsü), ethos (karakter), düşünce (dianoia), leksis (sözel ifade, dil), opsis (dekorasyon) ve melos’tan (melodi) oluşan 6 öğesinin bulunduğunu ve bunlar arasında en önemli öğenin mythos olduğunu ifade eder. Aristoteles aynı bölümün sonuna doğru “karaktersiz [aneu de ēthōn] bir tragedyanın olabileceğini fakat eylem örgüsü (mythos) olmaksızın bir tragedyanın mümkün olamayacağını” söyleyerek biz modernlerin kafasını fazlasıyla karıştırmıştır.Öte yandan eylemden bağımsız bir tragedya olamaz, ancak karakterler olmadan da bir tragedya olabilir. [1450a24-25] (...) Demek ki öykü tragedyanın temelidir, canı gibidir; karakterler de ikinci sırada gelir. [1450a38] [1]Bu ifadeyle karşılaşıldığında genellikle bir çeviri hatası olabileceği üzerinde durulur ya da bunun Aristoteles’in dilinde zaman zaman görülen bir muamma olabileceği söylenerek geçiştirilir. Bazı çevirmenler Aristoteles’in “karaktersiz” ifadesini yumuşatmaya çalışmışlardır. Örneğin G. M. A. Grube, yaptığı çeviride, “karakterizasyonu olmayan” [without characterization] ifadesini kullanarak Aristoteles’in ifadesini günümüz okurları için anlaşılır kılmaya çalışmıştır.[2] Aristoteles’in kullandığı “ethosu olmayan” ifadesi genellikle “karaktersiz” sözcüğüyle çevrildiğinde, dramatik bir form içerisinde karaktersiz bir oyunun mümkün olamayacağı düşünülmekte; bu yüzden de Aristoteles’in tam olarak “herhangi bir karakteri olmayan tragedyayı” kastetmediği, olsa olsa tragedyanın öğeleri arasındaki hiyerarşide karakterin eylem örgüsünden (mythos) sonra geldiğini vurgulamak için böyle bir ifade kullanmış olabileceği şeklinde yorumlar yapılır.[1] Aristoteles, Poietika, ç: Nazile Kalaycı, Bilim ve Sanat yayınları, Ankara, 2005[2] Grube, G. M. A., Aristotle On Poetry and Style, The Liberal Arts Press, Newyork, 1958, s. 14
Bağlantı
http://hdl.handle.net/20.500.12627/162311
http://www.habituskitap.com
Koleksiyonlar
  • Kitapta Bölüm [13988]

Creative Commons Lisansı

İstanbul Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi (ilgili içerikte aksi belirtilmediği sürece) Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
Atmire NV
 

 


Hakkımızda
Açık Erişim PolitikasıVeri Giriş Rehberleriİletişim
sherpa/romeo
Dergi Adı/ISSN || Yayıncı

Exact phrase only All keywords Any

BaşlıkbaşlayaniçerenISSN

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTürlere GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTürlere Göre

Hesabım

GirişKayıt

Creative Commons Lisansı

İstanbul Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi (ilgili içerikte aksi belirtilmediği sürece) Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
Atmire NV