• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   Açık Erişim Ana Sayfası
  • Avesis
  • Dokümanı Olmayanlar
  • Makale
  • Öğe Göster
  •   Açık Erişim Ana Sayfası
  • Avesis
  • Dokümanı Olmayanlar
  • Makale
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Possible negative effects of snoring and increased sleep fragmentation on developmental status of preschool children

Tarih
2014
Yazar
Koc, Derya
Mutluer, Tuba
Yorbik, Ozgur
Mutlu, Caner
Üst veri
Tüm öğe kaydını göster
Özet
Limited studies have investigated the effects of snoring although harmful neurocognitive effects of obstructive sleep apnea syndrome are relatively well known. The aim of the present study was to investigate the effects of snoring and fragmented sleep on mental development in preschool children. The study population consisted of 212 healthy preschool children (age range 3.1-6 years; mean = 5.4 +/- 0.6 years; 112 boys, 100 girls). The developmental status of the children was investigated by using the Ankara Developmental Screening Inventory (ADSI) and Peabody Picture Vocabulary Test (PBT). Children's sleep and snoring frequency were assessed by using parent completed Children's Sleep Habits Questionnaire (CSHQ). Snoring children had lower scores of language/cognitive skills, social/activities of daily living skills, and general development compared to controls (P 0.05). Children with fragmented sleep had lower scores of language/cognitive skills, fine motor skills, social/activities of daily living skills, and general development compared to controls (P 0.05). Present study suggested that healthy preschool children who have habitual snoring or sleep fragmentation may have reduced scores of various mental development compared to controls. Uninterrupted sleep may be more important than sleep duration for the development of the various mental abilities in healthy preschool children. More studies investigating snoring and sleep fragmentation on mental development in children are warranted for a definite conclusion.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/20.500.12627/142757
https://doi.org/10.1111/sbr.12042
Koleksiyonlar
  • Makale [92796]

Creative Commons Lisansı

İstanbul Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi (ilgili içerikte aksi belirtilmediği sürece) Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
Atmire NV
 

 


Hakkımızda
Açık Erişim PolitikasıVeri Giriş Rehberleriİletişim
sherpa/romeo
Dergi Adı/ISSN || Yayıncı

Exact phrase only All keywords Any

BaşlıkbaşlayaniçerenISSN

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTürlere GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTürlere Göre

Hesabım

GirişKayıt

Creative Commons Lisansı

İstanbul Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi (ilgili içerikte aksi belirtilmediği sürece) Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
Atmire NV