The Place of the Sacred with regard to Gadamer’s Ontology of Art
Özet
Gadamer'e göre sanat eserinin tecrübesi metodolajik bilgiyi a§an lıakikate ili§kindir. Bu bakımdan
hakikatin ke§fi sanat eserinin ontolojisi üzerinden mümkündür ve sanat eserinin tecrübesi, tüm
boyutİanyla hermenötik probleme uygulanabilecek bir hakikat tecrübesidir. Sanat eseri, bu
yönüyle, hakikatin bir "olay" olarak tecrübe edilmesidir. Sanat eserini, onun içerik §artlanndan
(dini, ahlaki, kültürel) soyurlayan estetik farklılaşmaya kar§ı olan Gadamer, bu bilinç ayrunuu oyıın
kavramı üzerinden a§mayı dener. Dasein'ın "bilinmeyen"e yönelik içsel gerilinlinin nedeni de,
kutsahn/sonsuzun anla§ılamayan olarak kalmasıdır. Gadamer sanat eserinin ontolojik hermeneutiği
aracılığıyla bu gerilimin "rahatlama"ya neden olduğunu savunur. Dolay1Siyla kutsal ile profan
arasındaki ayrım Gadamer'de nisbidir ve her sanat eseri daima kendisine has kutsal bir §eyi
payla§tr ve kutsal bize sanat eseri üzerinden hitap eder. Bu makalede Gadamer'in bu birlikteliği
sanat ontolojisi açısından nasıl tesis ettiği görülecektir.
Koleksiyonlar
- Makale [92796]