• Türkçe
    • English
  • Türkçe 
    • Türkçe
    • English
  • Giriş
Öğe Göster 
  •   Açık Erişim Ana Sayfası
  • Avesis
  • Dokümanı Olmayanlar
  • Bildiri
  • Öğe Göster
  •   Açık Erişim Ana Sayfası
  • Avesis
  • Dokümanı Olmayanlar
  • Bildiri
  • Öğe Göster
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Uzaktan Eğitim Yoluyla Üstün Zekalı Çocukların Ebeveynlerine Farkındalık Eğitimi

Yazar
YILMAZ, ÖZGÜR
ÖZYAPRAK, MELODİ
LEANA-TAŞCILAR, MARİLENA ZİNOVİA
Üst veri
Tüm öğe kaydını göster
Özet
Problem durumu: Üstün zekâlı ve yetenekli çocukların eğitimi, Türkiye'de son on yıldır derinlemesine araştırılmaya başlanmış olan bir konudur (Sak, 2011). Alan yazın incelendiğinde bu araştırmaların büyük bir çoğunluğunun üstün zekalı çocukların özellikleri, eğitimleri, tanılanmaları ve normal zihinsel düzeyinde olan yaşıtlarıyla çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılmaları üzerinde yoğunlaştığı görülmektedir (Davaslıgil, 2004; Köksal, 2007; Leana, 2009; Leana-Taşcılar & Kanlı, baskıda; Ozyaprak, 2013). Yapılan bu araştırmalar alan yazında üstün zekalı ve yetenekli çocukların öğretmenleri ve velileriyle ilgili derinlemesine araştırmalara ihtiyaç duyulduğunu göstermiştir. Bu çocukların öğretmenlerinin hangi özelliklere sahip olması gerektiğine ilişkin araştırmalar, ailelerle ilgili araştırmalara kıyasla daha çok sayıdadır. Üstün zekalı ve yetenekli çocukların anne babalarına yönelik sınırlı sayıdaki araştırmanın daha çok ebeveyn tutumları ya da anne babaların özelliklerine yoğunlaştığı dikkati çekmektedir. Anne babalara çocuklarının özellikleri hakkında bilgilendirici ve farkındalıklarını arttıracak eğitim çalışmaları ise oldukça sınırlıdır. Nüfus artışı ve nüfusun çeşitli yerlere dağılmasıyla birlikte kitlelerin iletişim ihtiyacının karşılanması için her konuda, büyük kitlelerle yerden bağımsız iletişim kurma gereği doğmuştur. Kitlelerin iletişim ihtiyacının yanı sıra günümüz internet teknolojisinin gelişmesiyle birlikte kitlelerin yer ve zamandan bağımsız eğitim ihtiyaçlarının karşılanması da gündeme gelmiştir. Bu kitlelerle ucuz ve etkili iletişim kurabilmenin ve eğitim ihtiyaçlarını karşılamanın önemli yollarından biri olarak, internet tabanlı uzaktan eğitim ortamlarının kullanımı söz konusu olmaktadır (Atıcı ve Gürol, 2001). Üstün zekalı çocukları olan aileler hem sayıca az hem de Türkiye’nin farklıillerine dağımışdurumdadılar. Bu bağamda, bu ailelere farkıdalı eğtiminin verilebilmesi konusunda uzaktan eğtim sağadığıavantajlar bakııdan bir tercih değl bir zorunluluk olmuşur. Amaç: Dolayısıyla bu araştırmada bahsedilen üstün zekâlı ve yetenekli çocukların anne babalarına yönelik sınırlı eğitim açığını kapatmak adına, uzaktan eğitim teknolojisini kullanarak ülke geneline yayılmış olan üstün zekalı çocuklara sahip ailelere ucuz, etkili ve yerden bağımsız ebeveyn farkındalık eğitimi sunmak ve bu eğitimin etkililiğini sınamak amaçlanmıştır. 8 oturum olarak düzenlenen ve uzaktan eğitim sistemi ile “CanlıDers” olarak verilen ebeveyn farkıdalı eğtimi zeka ve ütülü kavramlarıı ütü zekalıarı öelliklerini, tanıanmalarıı eğtimlerinde dikkat edilmesi gereken noktalarıve olasısosyalduygusal sııtıar konularııkapsamışı. Yöntem: Araştırmada tek grup öntest-sontest deneysel model uygulanmıştır. E-mail aracılığıyla ulaşılan 300 kişiden 40'ı uzaktan eğitimlere devamlı olarak katılmıştır. Bu bireylerden 31'i (%77.5) anne, 9'u ise (22.5) babadır. Sekiz oturumdan oluşmakta olan uzaktan eğitim programında ebeveynler zeka ve üstün yetenek, üstün zekalı çocukların özellikleri ve tanılanması, üstün zekalı çocuklarda mükemmeliyetçilik, üstün zekalı çocuklarda depresyon, üstün zekalı çocuklarda beklenmedik başarısızlık ve motivasyon, yaratıcılık ve üstün zekalı çocukların eğitimleri konularında bilgilendirilmişlerdir. Her oturum yaklaşık olarak 1 saat sürmüş ve her oturum sonunda 10-15 dakikalık soru cevap zamanı tanınmıştır. Programın etkililiği Afat (2013), tarafından geliştirilen 'Üstün Zekalı Çocuğu Olan Ebeveynlerin Farkındalıkları Ölçeği' ile değerlendirilmiştir. Ölçeğin bu araştırmadaki iç tutarlık Crobach's alpha değeri .84 olarak bulgulanmıştır. Sonuçlar: Araştırmada elde edilen öntest-sontest eşleştirmeli t testi sonuçları, verilen uzaktan eğitim sayesinde, ebeveynlerin üstün zekalı çocuklarıyla ilgili farkındalıklarının anlamlı bir şekilde arttığını göstermektedir (t=5.29, p< .001). Bu araştırma, ülkemizde yeni gelişmekte olan bu alanda ebeveynleri bilgilendirme konusunda uzaktan eğitim desteği sunan ilk çalışmadır. Araştırma, bir ön çalışma olarak düşünülmekte ve ülke genelindeki ebeveynlere ulaşmayı hedefleyen ileriki araştırmalara yol gösterici olacağı umut edilmektedir.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/20.500.12627/128007
http://ejercongress.org/pdf/EJERCongress2014-BildiriKitabi.pdf
Koleksiyonlar
  • Bildiri [64839]

Creative Commons Lisansı

İstanbul Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi (ilgili içerikte aksi belirtilmediği sürece) Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
Atmire NV
 

 


Hakkımızda
Açık Erişim PolitikasıVeri Giriş Rehberleriİletişim
sherpa/romeo
Dergi Adı/ISSN || Yayıncı

Exact phrase only All keywords Any

BaşlıkbaşlayaniçerenISSN

Göz at

Tüm DSpaceBölümler & KoleksiyonlarTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTürlere GöreBu KoleksiyonTarihe GöreYazara GöreBaşlığa GöreKonuya GöreTürlere Göre

Hesabım

GirişKayıt

Creative Commons Lisansı

İstanbul Üniversitesi Akademik Arşiv Sistemi (ilgili içerikte aksi belirtilmediği sürece) Creative Commons Alıntı-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
İletişim | Geri Bildirim
Theme by 
Atmire NV