Dijital Haberleşme Çağında Yerel Basının Karşılaştığı Sorunlar
Özet
Düzenli olarak yayımlanan yerel gazetelerin en önemli gelir
kaynaklarından birisi resmi ilanlardır. Basın İlan Kurumu’nun bünyesinde
dağıtılan bu resmi ilanları alabilmenin ön koşulu gazetelerin basılı yani matbu
olmasıdır. Türkiye’de her geçen gün, gerek evden gerekse mobil olarak internete
bağlanma oranları artmaktadır. Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre, geniş
bant İnternet erişim imkânına sahip hanelerin oranının 2017 yılı Nisan ayında
%78,3 olduğu tespit edilmiştir. Bu orana bakıldığında günümüzde dijital
haberleşmenin diğer mecralarla kıyaslanamayacak kadar geliştiği görülmektedir.
Gazetecilik alanında da kendini gösteren bu dijitalleşme süreci yerel
gazetelerin internet ortamına taşınmasına imkân tanımıştır. Baskı ve dağıtım
faaliyetlerinin yüksek maliyetler gerektirmesi yerel gazeteciler için internet
ortamını son derece cazip kılmaktadır. Ancak resmi ilanlardan elde edilecek
olan gelirden mahrum kalmamak amacıyla birçok yerel gazete basılı olarak yayım
yapmaktan vazgeçememektedir. Yaygın basının tanınmış gazetelerinin kâğıt
baskısından vazgeçerek dijitale yöneldiği günümüzde dar gelirli yerel basının
resmi ilanlar nedeniyle matbaalara mahkûm kalması irdelenmesi gereken bir
sorundur. Bununla birlikte genel ve yerel seçimlere aylar kala hem basılı
olarak hem de internet ortamında ortaya çıkan ve siyasi ilanlardan pay almak
amacıyla yayıncılık yapan naylon gazeteler de yerel basının mücadele etmesi
gereken bir başka sorun olmaktadırlar. Gerek Basın İlan Kurumu, gerekse meslek
örgütleri tarafından bu naylon gazetelerin yol açtığı haksız rekabete karşı
önlemler alınması gerekmektedir. Bu çalışma dijitalleşen haberleşme ortamında
yerel basının karşılaştığı söz konusu iki sorunu açıklamayı amaçlamaktadır.
Bağlantı
http://hdl.handle.net/20.500.12627/108895https://avesis.istanbul.edu.tr/api/publication/a2aac194-3664-498a-af3c-69b190541d10/file
https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.459851
Koleksiyonlar
- Makale [2276]