Sağlık İşletmeciliği Yönetimi
Özet
Sağlık
“sadece hastalık veya sakatlığın olmaması değil, fiziksel ruhsal ve sosyal tam iyilik hâalidir.”
•
İyilikhâli ise, kişinin öznel algısına da yer veren “rahatsızlığın” olmayışıdır.
•
Hasta; bir doktor veya tedavi hizmetlerinin başka bir üyesi tarafından değerlendirilen kişidir.
•
İİletişim;bir kaynaktan, bir araçla, bilgi, haber, düşünce, durum, duygu veya kültürün bir başka insan veya insan topluluklarına aktarılmasıdır.
•Sağlık iletişimi modelleri (yaklaşımları)
•İletişim süreci:
•
1-Kaynak : İletişim sürecini başlatan ve mesajı gönderendir.
•
2-Mesaj: Kaynaktan hedefe(alıcı) gönderilen bilgi, düşünce, duygulardır.
•
3-Hedef(Alıcı) : Mesajı alan kişidir.
•
4-Kanal : Mesajın iletilmesini sağlayan araçlar ve yöntemlerdir.(sözlü, sözsüz, yazılı)
•
5-Gürültü : İletişimin etkinliğini bozan her türlü etkidir.
•
6-Geribildirim: Gönderilen mesaja gösterilen tepkidir.
•Doktorla hasta arasındaki ilişki modelleri dörde ayrılır:
•
1-Açıklayıcı yorumlayıcı (interpretive) model: Sağlık personeli olası müdahalenin yararları, tehlikesi vb konularda bilgi verir ve hasta onaylar
•
2-Görüşmeci müzakereci (deliberative) model: Sağlık çalışanı ve hasta birlikte karar verirler. Sağlık çalışanı hastayı bilgilendirir, danışmanlık verir ve seçimi hastaların yapmasını sağlar. İstenilen model budur. Güç paylaşılmıştır ve arada bir ortaklık vardır.
•
3-Ataerkil babacıl (paternalistik) model: Kararı sağlık personeli verir ve kabul ettirir.
•
4-Bilgilendirici (nformative) model: Sağlık personeli hastaya teknik bilgileri verir.
•Sağlık personeli ile
hasta iletişiminde ön plana çıkan bazı davranışları şu şekilde sıralanabilir: “İlgili olma, sabırlı olma, güler yüzlü ve hoşgörülü olma, saygılı olma, herkese eşit davranma , hastanın güven duymasını sağlamak, yardım edici iletişim, stres, otorite, önyargı durumu, sağlık personelinin imajı”
Koleksiyonlar
- Kitapta Bölüm [13988]