Öğrenim Sürecinde Epub Kullanımı İle Öğretmenlere Sunduğu İmkanların Değerlendirilmesi
Özet
Bu çalışmanın amacı; dünyada hızla yaygınlaşmakta olan mobil cihazlar kullanarak, her ortamda okuma, dinleme, izleme, deneyimleme ve sınanma imkanı bulunan ePub standardının, eğitim sistemine, öğrenci ve öğretim elemanlarına sağladığı/sağlayacağı imkanları ortaya koymak ve yöntemlerini incelemektir. Dünyada, özellikle 2010 yılından itibaren mobil cihaz kullanımının yaygınlaşması ve yine aynı şekilde internet hızının ve kullanımının artması, okuma alışkanlıklarını ve eğitim anlayışını değiştirmiştir. Bu sebeple; okuma ve ders kitapları, dergi ve gazeteler, broşür ve ürün katalogları ePub standardında üretilmeye başlanmıştır. 2012-2017 yılları arasında tablet kullanımının dört katına çıkacağı ve bilgisayarlardan daha fazla kullanılacağına dair yapılan araştırmalar, ePub standardının hayatımızda kaplayacağı yeri daha net bir şekilde anlatmaktadır. 2007 yılında açık bir e-kitap standardı olarak ortaya çıkan ePub; içeriği yeniden boyutlandırarak “metin yerleştirme”, “metinde arama yapma, vektörel resim ekleme, metadata desteği sunma, DRM ile Dijital Haklar Yönetimine imkan verme, CSS3 stilleme, metin içine yorum ekleme, XML ve HTML5 desteği sunma, ses ve video desteği sağlama gibi özelliklere sahiptir. Açıköğretim ve uzaktan eğitim yöntemi ile eğitim yapan yüksek öğretim kurumlarının verdiği eğitim türünde bütün faaliyet ve süreçler büyük oranda bilişim teknolojileri kullanılarak gerçekleştirilmektedir. Ders içeriği, bu eğitim modelinde ders notu veya kitabı olup e-kitap özelliklerini taşımaktadır. ePub standardının özelliklerinden dolayı genel trend e-kitap formatının pdf, html yerine ePub standardının kullanılması şeklindedir. ePub sayesinde zenginleştirilmiş e-kitaplar mobil cihazlar kullanarak her yerden erişilebilecek şekilde ücretsiz sunulabilmektedir. ePub ders içeriklerinin öğrenciler için, görsel-işitsel olarak zenginleştirilmesi, taşıma zorluğu yaşamadan her yerden erişebilmesi, daha zevkli, interaktif ve kalıcı öğrenmeyi artıracaktır. Ayrıca öğretim elemanlarının teknolojiyi iyi kullanabilmesi, içeriklere resim, ses, video, animasyon ekleyebilmesi, kolaylıkla güncellemelerle sürekli yeni bilgileri kullanabilmesi gibi avantajları sağlayabilecektir. Bu yenilikçi süreç; öğretim elemanlarına kendi ders notu ve kitaplarını düzenli olarak ePub formatlı e-kitap üretebilme imkanı sağlayacaktır.
Koleksiyonlar
- Bildiri [64839]